"Tänka fritt är stort, men tänka rätt är större." (Thomas Thorild)


fredag 9. juli 2010

Å bli forstått er å bli jevnet ut

Nederlag, mitt nederlag,
mitt skinnende sverd og skjold.

I dine øyne har jeg lest at å bli kronet
er å bli slavelenket.

Og at å bli forstått er å bli jevnet ut.

Og at å bli høstet er bare å ha fyllt sine mål til randen,
og deretter falle som en moden frukt
og bli fortært.

Nederlag, mitt nederlag,
min tapre følgesvenn,

Du skal høre mine sanger
og mine skrik og mine stillheter.

Og ingen annen enn du
skal snakke til meg om vingers slag,

og om å utfordre havet,

og om fjell som brenner i natten.

Og du alene skal bestige min steile klippesjel.

Nederlag, mitt nederlag, mitt udødelige mot.

Du og jeg skal le sammen med stormen,

og sammen skal vi grave graver
for alt som dør i oss.

Og vi skal stå i solen fulle av vilje.

Og vi skal være farlige.



(Kahlil Gibran)