"Tänka fritt är stort, men tänka rätt är större." (Thomas Thorild)


mandag 27. september 2010

Raushetens økonomi

"Sakkeus var overtoller og hadde nok tatt inn i meste laget av penger. Han var en liten mann og måtte klatre opp i et tre i sin hjemby, Jeriko, for å bli sett av Jesus. Jesus så ham, ba han komme ned fra treet og inviterte seg selv hjem til Sakkeus. Han anerkjente denne mannen, selv om han nærmest var utstøtt av sine omgivelser. Da fokusert ikke Jesus spesielt på det positive, men selve anerkjennelsen av Sakkeus skapte en erkjennelse hos ham. Dette førte til at Sakkeus sa: "Herre, halvparten av hva jeg eier, gir jeg til fattige og har jeg presset penger av noen skal han få firedobbelt igjen."

Det at Jesus som Guds sønn og eneste person anerkjente denne mannen på tross av hans handlinger, forløste et potensial både økonomisk og menneskelig som ingen andre enn Jesus så. Det skapte raushetens økonomi. Han var en mann jeg kunne latt meg presse av når avkastningen ble firedoblet. Jeg har ingen forventninger om at slike historier som dette skal skape store økonomiske nytenkninger. Men noen ganger gjør vi livet og dets innhold for komplisert. Det er ofte det enkle som skaper nye spor. Når denne sterke og enkle anerkjennelsen ble gitt til et utstøtt menneske, skapte dette en erkjennelse av dårlige valg, og forløste et stort potensial. Vi kan vel ta med oss en nysgjerrig anerkjennelse og se hva det kan forløse hos et eller flere mennesker rundt oss?"


(Per Jahnsen)